یزدفردا: مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد با اشاره به رتبه برتر یزد در مستندسازی و حدنگاری(کاداستر) اراضی کشاورزی در کشور، گفت: تاکنون ۷۶ درصد کاداستر اراضی زراعی و کشاورزی استان یزد انجام شد و امسال شاهد اتمام آن خواهیم بود.

به گزارش یزدفردا: «مهدی اقبال» در این باره تصریح کرد: امسال اتمام ۲۴ درصد باقیمانده کاداستر این بخش، به کارگیری تمامی ظرفیت‌های استانی جهت اجرای حدنگاری اراضی کشاورزی و صدور اسناد مالکیت آنها در بخش تولید محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی آن برای کشاورزان به عنوان خط مقدم تولید در کشور بویژه با بهره‌گیری از مزایای سند رسمی برای دریافت تسهیلات و توسعه فعالیتهای تولیدی کشاورزی را با توجه به قول مساعد رئیس کل دادگستری در بسیج تمامی بخش‌ها دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: استان یزد با مستندسازی و کاداستر بیش از ۷۶ درصد از اراضی زراعی، رتبه اول کشور را دارد و این در حالی است که میانگین کشور بالای ۵۰ درصد می باشد.

مدیر کل ثبت اسناد استان خاطرنشان کرد: عملکرد بیشتر واحدهای ثبتی استان بالای میانگین کشوری است که نشان از اعتماد مردم به اجرای قانون جامع حدنگاری، دریافت اسناد کاداستری و تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای خود به تک‌برگی و کاداستری است.

به گفته اقبال، واحدهای ثبتی اردکان، اشکذر و مناطق یک و ۲ شهرستان یزد بالاترین عملکردها در هویت‌سازی، مستندسازی و صدور اسناد کاداستری اراضی کشاورزی استان را دارند و واحدهای مهریز، تفت و نیر در پایین جدول کاداستر اراضی زراعی در پایان سال ۱۴۰۲ قرار گرفته‌اند.

وی تأکید کرد: با توجه به الزامات قانونی اسناد بالادستی و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر هویت سازی و مستندسازی متر به متر زمین‌های کشور و قانون جامع حدنگار، روند مستندسازی در بخش‌های مختلف استان یزد با جدیت و بصورت جهادی در حال انجام است.

عضو شورای قضایی و حفظ حقوق بیت المال استان اظهار امیدواری کرد تا اتمام کاداستر زراعی، علاوه بر تأمین امنیت قضایی و بهداشت حقوقی جامعه، زمینه تقویت امنیت غذایی مردم با هویت بخشی به داشته‌های ملکی کشاورزان و بهره مندی آنها از مزایای سند رسمی را نیز فراهم آورد.

اقبال در پایان یادآور شد: استان یزد با تلاش‌های صورت گرفته در تمامی بخش های بویژه هماهنگی میان دستگاههای قضایی با استانداری و مجموعه های مرتبط با زمین، توانسته در بخش اتمام کاداستر اراضی ملی در میان ۱۰ استان با اتمام کاداستر این بخش، در کاداستر اراضی و املاک روستایی و در کاداستر کشاورزی در رتبه نخست قرار گیرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا